Door: Jacob Jan van Rijs en Wim van den Bosch (onderwijsadviseurs mediawijsheid)
We leven in een tijd dat media ons in de greep houden. Niet alleen de leerlingen, maar ook wijzelf hebben met die realiteit te maken. Naast de bekende thema’s als: films, intieme media, reclame, cyberpesten, games en nieuwswijsheid vraagt ook AI de nodige aandacht.
Vanwege de urgentie van het thema en vragen uit het veld hebben we het onderwerp mediawijsheid weer hoog op de agenda gezet.
Concreet heeft dit geleid tot de volgende acties:
Het betrekken van de scholen bij onze activiteiten vinden wij erg belangrijk. Via dit bericht willen wij de volgende punten onder de aandacht brengen:
Voor het herzien van Stapp willen wij graag een klankbordgroep oprichten met afgevaardigden vanuit de scholen. Maakt u gebruik van de lesmethode Stapp, en wilt u meedenken met de update?
Geef dan via de mail door welke medewerker wij mogen benaderen voor de klankbordgroep. We gaan graag gezamenlijk aan de slag. Stuur uw aanmelding naar: j.j.vanrijs@driestar-educatief.nl.
Heeft u vragen over de eisen op het gebied van digitale geletterdheid en de implementatie hiervan? Driestar onderwijsadvies participeert in een kern en werkgroep met Kennisnet en OON.
Samen met onze partners hebben wij ons gespecialiseerd in het faciliteren en implementeren van digitale geletterdheid. Voor een verkennend gesprek kunt u mailen naar: j.j.vanrijs@driestar-educatief.nl.
Heeft u vragen over de rol van AI voor uw organisatie? Vanuit Driestar onderwijsadvies kunnen wij u ondersteunen in de bezinning op dit thema. Voor de mogelijkheden kunt u mailen naar: mediawijsheid@driestar-educatief.nl.
Wilt u dit jaar nog een ouder-kindavond organiseren over nieuwe media? Voor het plannen van een avond kunt u mailen naar: mediawijsheid@driestar-educatief.nl.
Wilt u iemand binnen de organisatie die zich specialiseert op het gebied van mediawijsheid? 24 januari start de post-hbo opleiding tot mediawijsheidscoach. Aanmelden kan tot de kerstvakantie via deze link.
Op het terrein van mediawijsheid is het belangrijk om de ontwikkelingen te volgen en te verwerken in onze producten en diensten. Hier hebben we blijvend aandacht voor. Wij denken graag mee over het aanbod dat het beste bij de identiteit van uw school past!