Symposium Christelijk leraarschap 2025

  • Datum 22 januari 2025
  • Tijd 12:30 - 18:45
  • Locatie Driestar educatief, Gouda
  • Inschrijving verplicht Ja, voor 15 januari 2025

Niet alleen kinderen en jongeren ervaren leegte in het jachtige, drukke leven van vandaag de dag, bijvoorbeeld door hun omgang met sociale media. Voor veel ouders en opvoeders geldt dat net zo goed. Waarmee vul jij de leegte op? Hoe kun je verleidingen weerstaan? Lukt het je nog wel om Bijbelstudie te doen? En wat heb je te brengen in je voorbeeldfunctie voor de klas? Over deze vragen gaat het op ons jaarlijkse symposium Christelijk leraarschap op woensdag 22 januari 2025.

Het thema van het symposium is: Echt en oprecht. Christelijk leraarschap tegen de stroom in. 

Andries Knevel verzorgt een prikkelende lezing, waar we in een forumdiscussie met het werkveld over doorpraten. Leerkrachten, docenten en leidinggevenden uit het po, vo en mbo zijn van harte welkom!  

Inleiding 

Andries Knevel is een bekende presentator die namens de EO aan allerlei programma’s een bijdrage leverde. Als mediaman ziet hij als geen ander ook de vluchtigheid van moderne media en ook de social media. 

Hoewel hij zelf regelmatig voorgaat in evangelische gemeenten en PKN-gemeenten spreekt hij met waardering over de manier waarop reformatorische kerken en scholen een dam opwerpen tegen de invloeden van de tijd. Maar hij durft zijn journalistiek-kritische vinger ook te leggen bij de schaduwkanten die hij ziet. Andries KnevelAndries KnevelZijn inleiding daagt het christelijk-reformatorisch onderwijs uit om zuinig te zijn op wat we hebben, maar ook de juiste accenten te zetten om echt en oprecht te zijn in onze jachtige en drukke tijd. 

Forumdiscussie 

In een forumdiscussie reageren vertegenwoordigers van po, vo en mbo/hbo op de prikkelende inleiding van Knevel. Wat herkennen zij in hun dagelijkse (les)praktijk van de uitdagingen die hij benoemt? Hoe proberen zij zelf echt en oprecht te blijven in een tijd waarin vooral uitstraling en de buitenkant ertoe lijken te doen? Wat proberen zij daarover aan leerlingen en studenten mee te geven? 

Op welke vragen stuiten ze en welke lessen zouden ze hun collega’s willen meegeven? Aan het forum nemen deel: Jolineke Dooren-Vonk (Johannes Calvijnschool - Sliedrecht); Wilbert Driessen (Pieter Zandt s.g. – Kampen e.o.); Arjen van Kralingen (mbo/hbo – Hoornbeeck Rotterdam). De forumleider heeft de vrijheid om desgewenst Andries Knevel tussendoor kort te laten reageren. 

Workshops 

Tijdens het symposium kun je verschillende workshops volgen. In het uitklapmenu hieronder vind je meer informatie over de workshops. 

Lijkt het je mooi om na de inleiding en de reacties uit de forumbespreking verder te praten met Andries Knevel en met de forumleider? Onderwerpen voor het gesprek zijn: media, de jachtigheid van het bestaan, leegte en christelijk leraarschap. 
Richard Toes vindt het tijd voor de herontdekking van de waarde van het verhaal. Hij gaat in op W.G. van de Hulst, die niet alleen kinderboekenschrijver, maar ook lange tijd schoolmeester en directeur was. Zijn praktijk raakt de kern van het onderwijs: aandacht voor trage vragen, veel meer gebruikmaken van lezen, van het verhaal.

Dat laatste is in onze tijd van social media en de daarmee gepaard gaande onrust in hoge mate nodig. Er wordt vaak beweerd dat kinderen niet meer kunnen luisteren naar een (lang) verhaal. Het tegendeel is waar: wij ouderen zijn juist het vertellen meer en meer verleerd. Voor de ‘oprechte’ docent en de onderwijzersopleiding is de herontdekking van het verhaal een van de echte uitdagingen.
Gerdien Lassche (Reformatorische Oudervereniging) en Alette Pouwelse (Driestar onderwijsadvies) laten zien hoe ouders, leerkrachten en bestuurders met elkaar de gemeenschap vormen waar kinderen in staat worden gebracht om zich te ontwikkelen.

Hoe sterker deze gemeenschap is opgebouwd en door alle betrokkenen op een transparante wijze gedragen en ondersteund wordt, hoe sterker de school. Net als de leraar is ook de ouder een belangrijk onderdeel van deze gemeenschap. En samenwerking tussen leraren en ouders binnen deze gemeenschap dient ook het christelijk leraarschap. En uiteindelijk de vorming van de kinderen in een veilige en stabiele omgeving. 
Over de aanspreekcultuur in het onderwijs wordt veel gesproken. Wat houdt mensen tegen om elkaars gedrag te spiegelen? Hoe kun je op een oprechte wijze iemand aanspreken? Hoe zorg je ervoor dat je geen lachspiegel bent, maar een spiegel die een eerlijk beeld geeft? Dit begint met jezelf oprecht aan te kijken en jezelf lerend op te stellen: een growth mindset.

Daarna is de stap naar het spiegelen van een ander een stuk eenvoudiger. In deze workshop gaan Thea de Mots en Wim van den Bosch (Driestar onderwijsadvies) met je aan de slag om onszelf en de ander te (laten) spiegelen. Op deze wijze wordt je toegerust om op een oprechte en eerlijke wijze de spiegel voor te houden aan je collega, leerling, en groep/(mentor)klas.
De huidige generatie jongeren, Generatie Z… Door de een getypeerd als ‘generatie angststoornis’, door de ander als ‘generatie zelfvertrouwen’. Deze generatie is blijkbaar anders dan voorgaande generaties, of valt dat wel mee?

Arjan Groeneweg (docent pedagogiek bij Driestar hogeschool) verzorgt voor studenten van pabo 1 een masterclass over dit thema. Zij geven zelf aan dat jongeren in de ban zijn van hun smartphone en sociale media in het bijzonder. Ze zijn op zoek naar rust, naar stilte. Op zoek naar een echte ontmoeting met de ander en dé Ander. Wat vraagt Generatie Z van de christelijke leraar?  Tijdens deze workshop denken we daar met elkaar over na.
Jolineke Dooren-Vonk (panellid en juf op de Johannes Calvijnschool in Sliedrecht) neemt je met enkele collega’s mee naar de vraag hoe je samenwerkt aan een positief werkklimaat in je team of in je groep. Hoe doe je dat, ongeacht je functie, in goede harmonie? Wie ben jij als ‘een van de leden van het lichaam van Christus’? Wat moet je wel doen en wat moet je laten?

Vanuit een aantal voorbeelden denk je na over je huidige schoolpraktijk. Wat kun jij bijdragen aan de Bijbelse notie uit 1 Korinthe 12 in je eigen school?
Als docent pedagogiek bij Driestar hogeschool werkt Nelleke Bultje sinds een aantal jaren met groepen zij-instromers; studenten die vanuit een andere context de overstap maken naar het onderwijs. Vaak is dat vanuit een niet-christelijke werkomgeving. In deze workshop wordt het gesprek gevoerd over de meerwaarde van zij-instromers in het onderwijs.

Een of twee zij-instromers delen hun ervaringen over hoe deze overstap wordt ervaren. Op welke wijze ervaarden zij ‘recht en oprechtheid’ in hun vorige werkomgeving en wat brengen ze daarvan mee naar het onderwijs?
Voor een deel van de leerlingen zijn de lessen op school te abstract, te theoretisch of te talig. Ze hebben een meer praktische instelling en hebben behoefte aan andere vormen van ervaren en leren. Hoe kan je als docent effectief omgaan met de verschillende behoeftes van je leerlingen? En wat betekent dit voor het geloofsleren van deze kinderen en jongeren? Hoe kunnen we de boodschap van het Evangelie zo vormgeven, dat het ook aanhaakt bij de persoonlijke behoeften en leerstijlen van de doeners? In deze workshop gaat Niek Bakker, jeugdwerkadviseur bij IKC, met jou op zoek naar antwoorden op deze vragen.
Carola van der Weg (leerkracht/ kartrekker leerteam levende leefregels) en Atty van den Bos (directeur-bestuurder Eben Haezerschool Oldebroek)

Hoe komen we van onze kernwaarden tot leefregels. Een van onze waarden is integriteit, waaruit de leefregel "Wees echt en oprecht" voortvloeit. Op welke wijze krijgen deze handen en voeten in de onderwijspraktijk van elke dag?

We denken met jullie na over de vertaling van de Bijbelse waarden naar het schoolleven. Hoe worden deze zichtbaar en merkbaar in het leven van alledag? We komen met elkaar tot de samenhang van waarden en tot welke leefregels die leiden. Ook komt de vraag aan de orde hoe deze "levend" zijn en blijven in de schoolpraktijk.

Tijd en locatie

Het symposium vindt plaats op woensdag 22 januari van 13.15-17.45 uur in het gebouw van Driestar educatief in Gouda. Het is mogelijk om vooraf aan een lunch en na afloop aan een diner deel te nemen.

Programma

12.30-13.15 uur lunch (facultatief)
13.15-13.30 uuropening door Peter van Olst
13.30-14.15 uurinleiding Andries Knevel 
14.15-15.00 uur forumbespreking met vertegenwoordigers po, vo, mbo/hbo 
15.00-15.30 uur pauze
15.30-16.30 uur

eerste workshopronde

16.30-17.30 uurtweede workshopronde 
17.30-17.45 uurplenaire afronding en sluiting, presentatie moreel kompas
17.45-18.45 uurafsluitend diner

Prijs 

De prijs voor dit symposium is 105 euro per persoon. De lunch en het diner zijn facultatief. Het symposium inclusief lunch kost 120 euro, het symposium inclusief diner 130 euro, en het symposium inclusief lunch én diner 140 euro. 

Professionaliseringstraject

Driestar educatief biedt in samenwerking met het netwerk ‘Onderwijs van waarde’ een professionaliseringtraject aan rond het symposium christelijk leraarschap. Het traject bestaat uit verschillende onderdelen (25 professionaliseringsuren). Meer informatie kun je hier vinden.

Aanmelden voor symposium 

Wil jij het symposium Christelijk leraarschap bijwonen? Je kunt je hieronder nu aanmelden en direct kiezen welke twee workshops je wilt volgen. 

Meer informatie?

Heb je vragen? Neem dan contact op met Linda Wolswinkel.  

Persoonlijke gegevens
Factuurgegevens
Indien nodig
Keuze deelname symposium
Workshop
Professionaliseringsaanbod
Overige vragen
Algemene voorwaarden