Symposium Het Jonge Kind 2025

  • Datum 29 januari 2025
  • Tijd 10:00 - 16:00
  • Locatie Driestar educatief, Gouda
  • Inschrijving verplicht Ja, voor 1 december 2024

Op 29 januari 2025 is het symposium Het Jonge Kind in Gouda. Dit wordt weer een dag van ontmoeting en verdieping op inhoudelijke thema’s. Inspirerend voor je onderwijs voor de dag van morgen!

De hoofdlezing tijdens het symposium is van Mark Mieras. Hij is wetenschapsjournalist, gespecialiseerd in hersenontwikkeling. Mark is onder andere bekend door zijn bestsellers ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’ en is een bevlogen en veel gevraagd spreker. 

Mark MierasMark Mieras

In 2024 verscheen van zijn hand de studie 'Onvervangbare jaren; waarom de eerste zes levensjaren de belangrijkste zijn.'

Thema: Kinderen bouwen hun eigen brein

Kinderen leren veel meer dan volwassenen denken. En dat doen ze in een razend tempo. Kruip samen met wetenschapsjournalist Mark Mieras in het hoofd van het kind en ontdek hoe hun hersencellen zichzelf organiseren. En hoe je daar als kleuterleerkracht een sleutelrol in kunt spelen.

Leren draait om plezier, beweging, zelfsturing, nieuwsgierigheid en bovenal om eigen initiatief. Dat vraagt om een veilige maar ook stimulerende en dus niet risico-loze speelomgeving. En veel aandachtige en speelse interactie. Kinderen breng je groot met plezier, aandacht en vertrouwen.

Deze lezing geeft inzicht in de ontwikkeling van het jonge kind en biedt praktische ideeën hoe die zo goed mogelijk te stimuleren.

Programma van de dag

09.30 uurInloop
10.00 uurOpening
10.15 uurHoofdlezing door Mark Mieras
11.00 uurPauze (o.a. vragen inventariseren)
11.15 uurVragen bespreken
12.00 uurDagafsluiting
12.15 uurLunch
13.00 uurWorkshopronde 1
14.00 uurPauze
14.30 uurWorkshopronde 2
15.30 uurAfsluiting met een hapje en drankje

Workshops

Tijdens het symposium kun je twee verschillende workshops volgen. Hieronder vind je alle informatie over deze workshops.

In deze inspirerende workshop ga je leren wat het fundament van ontwikkeling en leren is, hoe het werken aan een goed bewegingsfundament er uitziet. En hoe dit direct effect heeft op ontwikkeling, houding, het functioneren van de zintuigen, motoriek, leren en gedrag. Je leert hoe je reflexen bij kleuters als leerkracht op kunt merken, wat de oorzaak hiervan is en wat je hier als leerkracht mee kan doen.

Na deze workshop weet jij welke rol reflexen spelen, hoe ze zorgen voor een goed fundament in de ontwikkeling van het kind en daarmee bijdragen aan de neuro-senso-motorische ontwikkeling. 
Je gaat naar huis met een aantal praktische spel- en bewegingsactiviteiten zodat je deze kennis direct toe kan passen in het onderwijs aan jonge kinderen.

Nieuwsgierig en wil je alvast iets horen over dit onderwerp? Beluister dan de podcast over reflexintegratie van Annemieke. 

Over de workshopleider
Annemieke Hoogeboom werkte jaren als leerkracht in het basisonderwijs en begeleidt nu in haar eigen praktijk Wonderwijs Coaching&Training kinderen met leer- en ontwikkelingsuitdagingen. Daarnaast werkt zij als RMTi-reflexintegratietrainer voor professionals in onderwijs, kinderopvang en zorg. 
Annemieke werkt vanuit de natuurlijke ontwikkeling en het verloop van de babyreflexen en de daarop volgende bewegingspatronen. 
Loop jij er ook tegenaan dat steeds meer kinderen onvoldoende fijn motorische vaardigheden en schrijfvoorwaarden verworven hebben als ze naar groep 3 overgaan? Wil je weten hoe dat komt en wat je er morgen aan kunt doen? Wat zijn die schrijfvoorwaarden precies en hoe ontwikkel je deze?

Hoe stimuleer je een goede pengreep en een goede zit- en schrijfhouding bij jonge kinderen? Welke materialen gebruik je in de klas en hoe organiseer je dat? Wat is een motorcircuit in de klas? Maak je wel of geen schrijfhoek? Wanneer is een kind eigenlijk klaar om te leren schrijven en hoe kun je dat zien? Hoe kun je thematisch werken rondom fijne motoriek en schrijfvoorbereiding?
 
Over de workshopleider
Marjon van Sambeek heeft als kinderergotherapeut jarenlange ervaring met jonge kinderen met een achterstand in de fijn motorische vaardigheden en handschriftproblemen binnen het regulier en speciaal basisonderwijs. Zij ontwikkelde samen met Hans Stroes de voorbereidende lesmethode De Schrijfladder en de vernieuwende handschriftmethode Handiger handschrift.
In deze workshop verkennen we mogelijkheden om met een prentenboek als startpunt te gaan zingen, luisteren, spelen, componeren, lezen, noteren, en bewegen. Uitgangspunt is deze keer het prentenboek “Nederland” van Charlotte Dematons”. In dit boek wordt met een campertje door Nederland gereisd.                                                                            
Op verschillende plekken in het boek zijn vakantieschatten verzameld. Elke vakantieschat brengt ons een muzikaal verhaal. We vieren Koningsdag met de fanfare; maken muziek met klompjes; muzikale wandelingen door de Zeeuwse natuur; laten het Hollandse weer hoor en nog meer.

Een workshop vol cultureel erfgoed waar muziek in zit! Creatief, muzikaal en interactief! 
Veel van de activiteiten uit de workshop zijn direct te gebruiken in de eigen groep. De activiteiten passen bij thema’s als “Op reis”, “Nederland”, “Vroeger”, “Koningsdag”.                       

Over de workshopleider
Hetty Mens ontwikkelt sinds 2004 muziekprojecten voor kinderen van 4 tot 12 jaar. "Een verhaal vormt hierbij altijd de basis. Sinds 2018 is daar de groep 2 tot 4 jarige bijgekomen. Met deze projecten bezoek ik basisscholen en peuterspeelzalen in heel Zeeland in het kader van de Cultuureducatie."
Prentenboeken, kan je daar mee rekenen? Ja zeker, in deze workshop ga je daar veel voorbeelden van zien. Een prentenboek plaatst het rekenonderwijs in een betekenisvolle context. De rekendoelen komen zo spelenderwijs aan bod.

Maar het is van cruciaal belang dat je de goede vragen stelt. Wat zijn de vragen die verder gaan dan het tellen van de dieren of voorwerpen? En weet jij welke prentenboeken je kan inzetten voor betekenisvol rekenonderwijs?

Je leert in deze workshop wat de criteria zijn voor kansrijke prentenboeken. Met deze workshop krijg je handvatten voor de dag van morgen! Let op: Neem een prentenboek mee uit je klas.
 
Over de workshopleider 
Hetty Smit is onderwijsadviseur voor het jonge kind en de doorgaande lijn naar groep 3, schoolopleider en interim IB-er. "Het rekenonderwijs aan het jonge kind heeft mijn hart. En dan met name het rekenonderwijs in verhalen en spel. Laat kinderen spelen en zie wat er gebeurt. Zorg dat je weet wat ze doen, heb kennis van de leerlijnen, verbind en ga dan verrijken."

'Als je goed vast zit, kan je loslaten; het proces van hechten in relatie tot leerrijpheid'

Ieder kind is gehecht. Het ene kind is veilig(er) gehecht dan het andere kind. Kennen wij als school de biografie van het kind? Wat weten we als school over de zwangerschap en de geboorte in relatie tot hechten en leerrijpheid? Wat is er nodig om als kind gezond en veilig te hechten? Wat is er nodig vanuit de ouders?

En wat vanuit de school? Wat is het effect van het hechtingsproces op het leerrijp worden in de kleutertijd?
Tijdens de werkgroep kijken we naar gedrag, het spel en de algehele ontwikkeling om zo zicht te krijgen op het proces van hechten in relatie tot leerrijp worden en wat leerkrachten (en IB'ers) in groep 3 kunnen doen als er vragen rondom deze onderwerpen blijken te zijn?

In deze workshop werken we zowel inhoudelijk als praktisch aan het onderwerp '(on) veilige hechting in relatie tot leerrijpheid'.

Over de workshopleider
Loïs Eijgenraam is onderwijsadviseur, coach , spreker en trainer in de kinderopvang en het onderwijs. "Vanuit mijn werkzaamheden ben ik betrokken bij het begeleiden van zowel kinderen, ouders als beroepsopvoeders bij vragen rondom (on)veilige hechting." Ze is ook auteur van het boek 'Gezond hechten'.
We horen het vaak: Steeds meer kleuters hebben moeite met...  en dan komt er een hele reeks aan executieve functies. Tijdens deze workshop krijg je goed nieuws: meer buitenspelen!
 
Tijdens de buitenspeeluren oefenen jonge kinderen (en oudere ook!) elk moment allerlei verschillende functies die zo belangrijk zijn voor nu en later.

Kinderen zijn hun eigen piloot en vanuit hun cockpit sturen ze alles aan. Dat is hard werken en dat gaat niet zonder slag of stoot. Gelukkig is de pedagoog daar, om te coachen, te helpen en te ondersteunen. Wat is het fantastisch dat jonge kinderen het allermooiste wat er is kunnen doen en ondertussen deze waardevolle ervaringen opdoen. Ze hebben niet door dat ze tijdens dat vrije spel een mooie basis leggen voor hun leven.
 
Dus, laten we de dingen in het onderwijs alsjeblieft niet moeilijker, maar een beetje makkelijker en leuker maken. Dat ga je deze middag ervaren! Vanaf nu plan je meer buitenspeeltijd en geniet je er met een dikke glimlach van.
 
Over de workshopleider
Marja van Delden werkt voor het 41ste jaar in het onderwijs. Ze deelt, via Kommee, op zoveel mogelijk plekken haar kennis en ervaring over Buitenspelen. Marja staat nog steeds 'met de voeten in de klei' op De Proeftuin. Een prachtige school in Zwolle die ze 3 jaar geleden zelf heeft opgezet.
Word je zenuwachtig van de ouder die vaak een kritische vraag voor je in petto heeft waardoor jij gelijk in de verdediging schiet? Of van de ouder die je op het plein ziet lopen en je weet daar moet ik straks tegen gaan vertellen dat ik me zorgen maak over hun kind? Zomaar even twee praktijkvoorbeelden die we allemaal herkennen in ons contact met ouders.

In deze workshop hoor je over hoe je effectief communiceert met ouders over de ontwikkeling van hun kind. We kijken met elkaar naar een aantal communicatieprincipes, die hierin belangrijk zijn. We behandelen een aantal onderwerpen die vaak in het gesprek met ouders van het jonge kind aan bod komen. En we zoomen kort in op het proces wat ouders doormaken als je een moeilijke boodschap voor de ouders hebt.

Als laatste kijken we met elkaar naar de kritische ouder, wat drijft deze ouder en hoe hanteer ik deze kritiek op een professionele manier? We houden bij alles het doel voor ogen: open, transparant en professioneel communiceren met de ouder. 

Na deze workshop treed je de volgende dag de ouder met opgefriste of nieuwe kennis tegemoet.

Over de workshopleider
"Mijn naam is Alette Pouwelse. Ik heb 25 jaar voor de klas gestaan en ben sinds 2019 als onderwijsadviseur bij Driestar onderwijsadvies aan het werk. Een van mijn adviesgebieden is ‘Ouders en school’. Jarenlang heb ik met ouders gesprekken gevoerd over hun kind(eren) Dit waren mooie, waardevolle, en soms moeilijke of moeizame gesprekken. Ik heb geleerd dat een goede samenwerking tussen ouders en school begint met luisteren en empathie. Hier vertel ik graag over aan leerkrachten en ouders."
Wist je dat je sensorisch spel en spelen met loose parts kunt toepassen in iedere hoek in je kleuterklas? Hoe je dit doet en hoe je dit bij ieder thema kunt aanpassen laat ik je zien door middel van vele inspirerende foto's uit de praktijk.

Ik laat je zien wat je kunt doen met veel materialen die je al in de klas hebt in combinatie met kosteloos en natuurlijk materiaal. Met de vele praktische tips kun je de volgende dag gelijk al beginnen.

Over de workshopleider
"Ik ben Monique Plat, ik heb gewerkt in het onderwijs en ben moeder van 5 jonge kinderen. Daarnaast ben ik ook eigenaresse van De Kliederschuur waar ik sensorische en creatieve activiteiten organiseer en trainingen geef."
Jonge kinderen zijn vaak bang voor een bij 🐝. En jij als juf / meester? Ben jij ‘bang’ voor een Bee(bot) , ook al steekt hij niet?

Deze schattige robotbij gaat jou en je leerlingen helpen om op een leuke en interactieve manier kennis te maken met de wereld van robots en om op een speelse manier te leren over logica en probleemoplossing.
 
We ontdekken de mogelijkheden van Beebots, maar uiteraard ook andere educatieve tools. Zo kijken we naar de mogelijkheden van Hopspots voor bewegend leren en gaan we aan de slag met een greenscreen. 
 
In deze workshop verkennen we met elkaar de mogelijkheden die educatieve gadgets ons bieden voor het onderwijs aan jonge kinderen. 

Over de workshopleider
Deze workshop wordt gegeven door Jan de Waard. "Na jaren met veel plezier voor de klas te hebben gestaan en als onderwijsadviseur scholen te hebben ondersteund met de toepassing van ICT in het onderwijs, geef ik nu al een aantal jaar les op de hogeschool en ben ik studieleider van de Deeltijd. Ik verzorg colleges in pedagogiek en digitale geletterdheid en ben daarnaast betrokken bij het innovatielab in onze prachtig vernieuwde bibliotheek."
Deze workshop met wetenschapsjournalist Mark Mieras gaat verder waar zijn hoofdlezing eindigt. Hoe geven we alle kinderen gelijke kansen en hoe kan de kleuterleerkracht daarin een belangrijke rol spelen? Zelfsturing blijkt cruciaal te zijn voor een gelukkig en succesvol leven.

Niet elk kind wordt hierin thuis evenveel gestimuleerd. Gelukkig valt de achterstand in te lopen met rijk spel in de groep. Hoe pak je dat aan? Ontdek in deze praktische masterclass hoe je als pedagogisch professional nog meer het verschil kunt maken. 
 
Over de workshopleider
Mark Mieras is wetenschapsjournalist, gespecialiseerd in hersenontwikkeling. Hij is onder andere bekend door zijn bestsellers ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’ en is een bevlogen en veel gevraagd spreker. In 2024 verscheen van zijn hand de studie “Onvervangbare jaren; waarom de eerste zes levensjaren de belangrijkste zijn.”
Spel vormt de basis voor de ontwikkeling van het jonge kind. Om kinderen te kunnen laten spelen, is een goed ingerichte speelleeromgeving onmisbaar! Wat kun je in de hoeken aanbieden om de spelbetrokkenheid van de kinderen te stimuleren? Welke fasen in het spel zien we?

Tijdens dit inspiratiemoment delen we ervaringen, gaan we met elkaar in gesprek en bieden we jullie concrete handvatten om morgen mee aan de slag te gaan!

Over de workshopleiders
Liesbeth Knook en Gerdine Bunk zijn werkzaam op de Johannes Calvijnschool in Amersfoort. Beide hebben jarenlange ervaring in het (kleuter)onderwijs. Ze volgden diverse scholingstrajecten over het verrijken van hoeken en het creëren van een rijke speelleeromgeving. Ze willen hun opgedane kennis en praktijkervaring graag met jullie delen!

Kosten

De kosten voor het symposium zijn 259 euro per persoon.

Vragen?

Neem contact op met Wenneke de Ruijter.

Aanmelden

Helaas zit ons symposium al vol! We verwijzen u graag naar het Symposium Jonge Kind van Gouwe Academie, dat dezelfde invulling heeft en gehouden wordt op vrijdag 28 maart 2025 in Putten. Let op: Dit symposium is niet identiteitsgebonden, omdat er ook professionals buiten onze achterban zullen aansluiten, dus er zal geen dagopening zijn.

Symposium Beter lezen 2024

Beter lezen wil toch iedereen? Mooie boeken, rijke teksten in de school; kinderen die met plezier lezen en hun kennis vergroten; actieve leerkrachten die boeken promoten en zelf graag lezen… Het kan echt!

Lees meer