17 april 2025

Een leerling met dyslexie is meer dan zijn scores

Door Mireille van 't Veld

Mireille van ’t Veld is orthopedagoog bij Driestar onderwijsadvies. Zij voert al bijna tien jaar dyslexieonderzoeken uit bij leerlingen. Op basis daarvan voert ze adviesgesprekken met ouders en scholen om tot een gezamenlijk plan van aanpak voor een aanvullend behandeltraject. Ze heeft al heel veel leerlingen met een vermoeden van dyslexie tegenover zich gehad, maar haar werk geeft haar nog steeds energie. Zij vertelt ons waarom.

"Onderzoeksinstrumenten waarmee ik werk, blijven uiteraard altijd hetzelfde. Maar zo’n toets is voor mij geen doel, maar een middel om de ander tegenover mij te leren kennen. Daarom wordt het nooit saai.

Geen dag is hetzelfde, want ik ontmoet steeds nieuwe leerlingen. Een eerste ontmoeting met zo’n leerling is voor mij erg belangrijk. Ik hoop een wederzijdse klik te hebben, want er moet worden samengewerkt om het beste uit het contactmoment te halen. Een eerste indruk is direct al onderdeel van een complete beeldvorming. Ik zet vaak humor is, dat is voor mij een krachtig middel. Binnen elk onderzoekstraject doe ik nieuwe ontmoetingen op: nieuwe leerlingen, ouders, soms andere / nieuwe docenten en scholen.

Wat uiteindelijk de uitslag ook is, ik hoop met name dat ik een stuk kan bijdragen aan het welbevinden van de leerling. Als professional hebben wij onze ideeën over wat belangrijk is en waar wij aan willen werken, maar kinderen hebben binnen hun eigen referentiekader eigen gedachten en goede ideeën hierover. Ik wil graag weten hoe ze zelf hun schoolperiode ervaren, hoe zij tegen hun eigen prestaties aankijken, wat ze goed vinden gaan en wat minder goed. Zo hoop ik te weten te komen wat deze leerlingen nodig heeft. 

Uiteindelijk ben ik tevreden als er een plan ligt hoe we de leerling kunnen helpen om de schoolperiode zo positief mogelijk te ervaren. Helaas is de realiteit dat school niet voor iedereen altijd prettig is. Want dyslexie hebben, dat ís echt heel vervelend. Ik realiseer me ook zeker dat ik niet de oplossing ben, maar ik hoop wel een stukje sturing te kunnen geven. 

In de kortdurende periode dat ik met de leerlingen meeloop tijdens het traject, probeer ik hierin mijn steentje bij te dragen. Ik hoop dat leerlingen uiteindelijk mogen voelen dat ze hoe dan ook waardevol zijn, los van hun scores. 

Elke stap is er weer één!"


Mireille van 't Veld

Over Mireille van 't Veld

Mireille is orthopedagoog bij Driestar onderwijsadvies. Zij is werkzaam als dyslexieonderzoeker.