“Straks mag ik geen computerspelletjes doen of filmpjes meer kijken”, Dat dachten verschillende leerlingen toen ze, samen met hun ouders, ’s avonds naar school moesten komen. Op de SBO school was de spanning op deze avond zichtbaar. Een gevouwen vliegtuigje was dreigend op mij als spreker gericht. Een ouder-kind avond rondom sociale media roept vooraf best wat emotie op.
De avond verloopt op de gebruikelijke wijze. Na een opening door de directeur vanuit Daniël 1 krijg ik als spreker al snel het woord. Vanuit de geschiedenis van Daniёl wordt de les naar vandaag getrokken.
‘Reiziger’
“In een moeilijke tijd en omgeving toch de Heere gehoorzamen”. Aan de hand van de metafoor ‘reiziger’ wordt er een reis gemaakt door medialand. Tijdens deze reis is er veel interactie met de leerlingen. Wat weten ze vaak veel, maar achtergronden en gevaren zien we niet altijd.
Vol indrukken naar huis
Ook de snelheid van de ontwikkeling verbaast ze. “Een mobiele telefoon is er al wel sinds 1970”, zo denkt er één. De snelheid zit er goed in en veel onderwerpen passeerden de revue. Van ChatGPT tot Dylan Haegens, van Twitch tot sexting.
Na de pauze gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met een stukje verwerking en spreek ik verder met de ouders. Een goed moment om de achtergronden verder te duiden en een aantal adviezen aan te dragen. Zodra de leerlingen terugkomen, mogen ze naast hun ouder(s) gaan zitten.
Met prikkelende vragen starten leerlingen en ouders het gesprek over sociale media. Ja, het is een start, want het gesprek moet thuis verder gaan. Als ik kort daarna de avond afsluit gaan de leerlingen en ouders vol indrukken weer naar huis.
Zelf laten nadenken
Uiteindelijk valt het allemaal erg mee voor deze leerlingen. Zo was ook het papieren vliegtuigje al snel verdwenen onder de stoel van de maker. Een keer in de avond naar school was best leuk! De leerlingen hadden veel herkenning bij het onderwerp. De vloggers en de games waren voor leerlingen bekend, in tegenstelling tot veel ouders.
Daarnaast heb ik als spreker ook niet verteld wat nu wel of niet zou mogen. Ik heb de ouders en leerlingen vooral zelf laten nadenken hoe het gebruik van sociale media past in het leven van een christen.
Ook bij opvoeders roept een ouder-kind avond rondom sociale media soms emotie op. Zo vertelde een vader aan het einde van de avond dat hij eigenlijk helemaal geen zin had om te komen.
“Weer een avond over zo’n onderwerp, hij had liever naar de door-de-weekse kerkdienst gegaan.” Maar hij was toch blij dat hij gekomen was en hij had meer inhoud en informatie mee gekregen dan hij vooraf had verwacht. Een compliment dat mij als spreker erg goed doet.
Noodzakelijk
Dat deze avonden noodzakelijk zijn, merk ik aan de verhalen die leerlingen soms vertellen. Hoe argeloos ze soms hadden afgesproken met wildvreemden die ze alleen via de chat hadden leren kennen. Of hoe ze soms al in groep 7 of 8 in aanraking zijn gekomen met ongewenst naakt.
De leerlingen helemaal beschermen tegen sociale media gaat niet, ze er helemaal van afhouden kan ook niet. Ze zullen het hard nodig hebben voor hun baan in de toekomst.
Zo vroeg mogelijk een veilige omgeving bieden, waarin we afspraken maken en er regelmatig een open gesprek is over dit onderwerp, kunnen we als opvoeder wel doen! Vooral thuis maar ook op school!