13 maart 2025

Makkelijk praten als je achter in de klas zit

Door Lydia van Hartingsveldt

Gewapend met een videocamera heb ik achter in de klas letterlijk een ander perspectief dan vóór in de klas. Ik zie wat er zich achter de tafeltjes afspeelt. En ja, dan heb ik makkelijk praten, want als leraar vóór de klas heb je daar niet of nauwelijks zicht op.

Pas zag ik Jelmer zitten. Hij deed goed mee in de klas. Het ging hem echter nét iets te snel. Het tempo van de juf lag niet per se hoog. Voor Jelmer echter was het wel wat rap. 

Juf Femmy gaf een duidelijk opdracht: ‘Je ruimt je rekenboek op, de schriften worden opgehaald en je biologieboek mag je klaarleggen op bladzij 34.’ Drie opdrachten; maar voor een leerling in groep 7 is dat wel haalbaar, toch? Het is niet voor het eerst dat er wordt gerekend. En het is niet voor het eerst dat er bio wordt gegeven. 

Op de video-opname is te zien hoe Jelmer netjes zijn spullen opruimt, rondkijkt naar zijn buurman en vervolgens klaar gaat zitten voor het vervolg van de les. Als iedereen stil is, kijkt Femmy de klas rond. Haar ogen blijven rusten op de tafel van Jelmer. Haar gezicht betrekt. Iedereen is klaar, behalve … Jelmer. Op onvriendelijke toon geeft ze aan dat hij toch nu echt even moet opschieten en zijn biologieboek moet pakken. 

Op de videobeelden ziet Femmy het. Hoe goed Jelmer meedoet tijdens de les. En hoe snel en rustig hij zijn rekenspullen opruimt. Wat doet hij zijn best. Zijn buurman die wel klaar zit, deed helemaal niet zo goed mee en liet nog even een andere jongen struikelen toen die langsliep bij de leswisseling. Maar híj krijgt een compliment, omdat hij zo snel klaar zit. 

Femmy ontdekt dat Jelmer goed meedoet en wat extra ondersteuning nodig heeft van zijn juf, af en toe. Mooi toch? Juf Femmy is van harte bereid om hem dat te geven. ‘Inderdaad, ik erger me weleens aan hem omdat ik het altijd extra moet zeggen. Hij is een dromer. Ik dacht altijd dat als je in groep 7 zit je dit dan wel moet kunnen, maar ik zie dat hij nét even iets meer nodig heeft op dat gebied.’ 

Over interactie gesproken. Inderdaad is het makkelijk praten als je achter in de klas zit. In de klas moet je à la minute reageren. Hoe mooi is het dan om samen met de leraar de tijd te krijgen om te analyseren en te reflecteren op wat er gebeurt om vervolgens er weer mee aan de slag te gaan?

Wil jij ook vanuit een ander perspectief kijken naar wat er in een klas gebeurt? Dan is de post-hbo-opleiding Schoolvideointeractiebegeleiding (SVIB) iets voor jou! In september hopen we weer met een nieuwe groep te starten.