Cursus

Interne Cultuurcoördinator (ICC)

Cursus
  • Startdatum Nog niet bekend
  • Studieduur 1 jaar
  • Vorm Cursus
  • Studiebelasting 50 uur
  • Locatie Driestar educatief, Gouda
Als je een warm hart hebt om de kinderen binnen je eigen school met cultuur in aanraking te brengen, kan deze ICC-cursus net wat voor jou zijn. In zeven bijeenkomsten ben je aan de ene kant bezig met het opzetten en schrijven van een cultuurplan dat goed aansluit bij de identiteit van je eigen school.

Aan de andere kant werk je aan je eigen professionele ontwikkeling; je leert wat het vakgebied cultuureducatie inhoudt, je denkt er over na hoe je draagvlak voor cultuuronderwijs binnen je team kunt creëren, welke taakverdeling handig is en welke vaardigheden van belang zijn om je werk als cultuurcoördinator goed te doen. 

Zo organiseer je met je collega’s plezierige, leerzame en feestelijke cultuurontmoetingen binnen en buiten de school.

Dit leer je

Het doel van de cursus:

  • Het verwerven van inzicht en vaardigheden om keuzes te maken bij de ontwikkeling van cultuureducatie op je eigen school;
  • Het verwerven van vaardigheden om deze keuzes te vertalen in een cultuurplan met een jaarplan en ambitiekaart voor je school;
  • Het leggen van een fundament voor een netwerkstructuur waarin je school en de culturele omgeving elkaar ontmoeten;
  • Het leggen van een fundament voor een duurzame samenwerking tussen culturele instellingen en je eigen school.

Certificering

De ICC-cursus is erkend door OCW en wordt afgesloten met het certificaat Interne Cultuurcoördinator. Dit certificaat geeft leerkrachten in het basisonderwijs toegang tot de post-hbo-opleiding Cultuurbegeleider.

De ICC-cursus is als opleiding erkend door het lerarenregister. Je kunt de cursus opvoeren als professionaliseringsactiviteit. Het succesvol afronden van deze cursus levert 50 registratie-uren (RU) op.

Bijeenkomsten

De cursus bestaat uit zeven bijeenkomsten op woensdagmiddagen van 14.30 – 17.30 uur. Eén bijeenkomst organiseert de deelnemer zelf binnen zijn of haar eigen school. Hieronder een overzicht van de onderwerpen van de bijeenkomsten. 

  1. Cultuur in beweging
  2. De school in beeld
  3. De cultuurcoördinator in beeld
  4. Aanbod en financiën voor cultuureducatie
  5. Van visie naar actie
  6. Teampresentatie cultuurplan
  7. Culturele omgeving en kwaliteit in cultuureducatie
  8. En nu aan het werk...

Docenten

Winnie Verbeek 

Winnie Verbeek is docent Beeldende Vorming op Driestar hogeschool. Naast het geven van de vakken tekenen en handvaardigheid ligt haar interesse bij zowel kunst als geschiedenis en in het bijzonder bij het christelijk cultureel erfgoed.

Aafje Gerritse

Na 9 jaar voor de klas te hebben gestaan als groepsleerkracht, volgde Aafje Gerritse de docentenopleiding Beeldende kunst en Vormgeving en rondde zij haar master Kunsteducatie af. Inmiddels is zij ruim 7 jaar werkzaam als adviseur cultuureducatie bij Cultuureducatiegroep. Vanuit deze rol begeleidt zij scholen bij het waarborgen van kwalitatieve cultuureducatie. 

Daarnaast is zij als projectleider betrokken bij Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in Midden-Holland. Aafje verzorgt bijeenkomst 4 en 5. Daarin gaat ze dieper in op financiën en mogelijkheden voor scholen binnen CmK en biedt ze cursisten handvatten om gemaakte keuzes vast te leggen in een ambitie- of kwaliteitskaart. 

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor leerkrachten die werkzaam zijn in het basisonderwijs en coördinator cultuur binnen hun school willen worden. 

De cursus is een-op-een verbonden met het werk in de basisschool, dus leerkrachten die zich willen aanmelden moeten ook de ruimte krijgen van hun werkgever om hun opdracht uit te voeren.

Meer informatie

Voor meer informatie over de cursus en jouw mogelijkheden kun je terecht bij docent Winnie Verbeek

In heb interesse!