5 december 2024

Conceptkerndoelen burgerschap werkbaar, maar voor verbetering vatbaar

De implementatie van burgerschap op scholen wordt steeds positiever benaderd. De koudwatervrees lijkt verdwenen. Steeds vaker wordt nagedacht over hoe burgerschapsonderwijs vorm kan krijgen vanuit de Bijbelse visie en kernwaarden.

Overeenkomstig de wettelijke opdracht werken scholen aan een doelgericht en samenhangend aanbod waarbij kennis, vaardigheden en attitude van leerlingen centraal staan. De inspectie die toezicht houdt op de naleving van de burgerschapswet heeft veel herstelopdrachten voor burgerschap gegeven.

Vragen houden scholen bezig

Hoewel hier juridisch gezien door het ontbreken van deugdelijkheidseisen niet altijd grond voor is, stimuleert dit de school wel om zich te bezinnen. De volgende vragen houden veel scholen bezig:

  • ‘Hoe kunnen we op een verantwoorde manier onze leerlingen voorbereiden op een plek in onze super diverse samenleving?’,
  • ‘Hoe meten we voortgang?’ en
  • ‘Waar schuurt het, hoe bespreken we dit met leerlingen en in welk leerjaar?’

Artikel over de conceptkerndoelen

VGS en VBSO schreven over de conceptkerndoelen burgerschap, samen met KOC en Driestar onderwijsadvies, een lezenswaardig artikel.

Meer weten over burgerschap op jouw school?

Benieuwd wat Driestar onderwijsadvies kan betekenen voor jouw school? Neem vrijblijvend contact op met Jacolien Boer en bekijk ook ons aanbod: