Waarschijnlijk zeg je dit niet hardop tegen je collega's, maar je kunt het wel denken. In Nederland is 3 tot 5 procent van de leerlingen dyslectisch. De kans dat je 1 of meerdere leerlingen met dyslexie in de klas hebt, is dus erg groot. Maar hoe kun je een kind met dyslexie het beste ondersteunen en wat is officieel toegestaan?
Dieneke staat inmiddels vijf jaar voor de klas, maar heeft de volgende situatie nog nooit meegemaakt. Bij het eerste kennismakingsgesprek met de ouders van Pepijn kreeg hij gelijk de volle laag. Of Dieneke niet weet dat Pepijn ernstige, enkelvoudige dyslexie heeft en daarom hulpmiddelen mag gebruiken. Pepijn was huilend thuis gekomen en had gezegd dat hij alle teksten zelf moest lezen en krijgt nu al buikpijn als hij aan de komende Cito-toetsen denkt. De ouders van Pepijn vragen zich af of Dieneke wel kennis heeft van de hulpmiddelen die kinderen met dyslexie mogen gebruiken.
Voor leerkrachten als Dieneke biedt de cursus Hulp in de klas bij dyslexie uitkomst. De cursus is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten, onderwijsassistenten en intern begeleiders die meer willen weten over het omgaan met kinderen met dyslexie in de klas. Je leert welke compenserende en dispenserende interventies ingezet mogen worden bij kinderen met dyslexie. Aan bod komt onder andere:
Verder is er in de cursus veel ruimte om vragen te stellen en gaan we met een eigen casus aan de slag. Aan het einde van de avond heb je genoeg handvatten om de kinderen met dyslexie in je klas te begeleiden, zodat je niet meer hoeft te denken: help, volgend schooljaar heb ik een dyslect in mijn klas!
>> Klik hier voor meer informatie over de cursus Hulp in de klas bij dyslexie en meld je aan!
Wist je dat we nog veel meer cursussen rondom dyslexie hebben? Neem eens een kijkje bij onze Dyslexie Academie! Je vind daar ook meer informatie over de begeleiding die wij bij dyslexie kunnen bieden.