‘Wat ik heb geleerd bij de cursus cursuscoördinator Engels neem ik nog steeds mee in mijn onderwijspraktijk.’ Aan het woord is de zevenentwintigjarige Mart-Jan Wiegman uit Apeldoorn. Hij is werkzaam als groepsleerkracht van groep 7/8 op de Rehobothschool in Zeist en geeft gym aan groep 3 tot en met 8.
Waarom heb jij voor de cursus cursuscoördinator Engels gekozen?
‘Die keus maakte ik alweer vijf jaar geleden. Ik werkte toen op een school in Groningen. Op deze school moesten we echt wat met het vak Engels doen. De resultaten van de leerlingen vielen tegen en er was niet echt een lijn in het gebruik van de methode. Als team wilden we daarmee aan de slag en we zochten daarvoor een coördinator. Ik vind het heel interessant om een verandertraject aan te gaan met een team en ik vind het vak Engels boeiend. Ik wilde daarom best een kartrekker zijn in dit verandertraject, maar ik wilde wel weten hoe ik dat moest doen. Zelf heb ik de pabo gevolgd aan Driestar hogeschool, dus ik was al bekend met Driestar onderwijsadvies en hun aanbod. Ik kwam de cursus cursuscoördinator Engels opnieuw tegen en ik dacht: Die ga ik volgen, dat gaat helpen! Vanuit Groningen was het een stuk rijden naar Gouda, maar dat had ik er wel voor over want ik had al goede ervaringen met Driestar hogeschool.’
Wat heb je eraan gehad?
‘Ik vond het mooi dat theorie en praktijk naast elkaar liepen. Met dat je de cursus doet, ben je ook in de praktijk bezig. Door corona lag het verandertraject even stil, maar na corona zijn we echt goed bezig gegaan op onze school en hebben we het traject goed kunnen afronden. Voor zo’n traject heb je echt heel het team nodig. Als de kleutercollega’s weinig aandacht aan Engels besteden, dan is de aansluiting bij de midden- en bovenbouw lastiger voor de leerlingen. Andersom is dat ook het geval. Als er in de onderbouw veel aandacht is voor het vak Engels, maar het versloft in de bovenbouw, dan heb je ook een probleem. Je hebt de hele keten nodig. Hoe breng je daar een verandering in teweeg? Het volgen van de cursus heeft mij daar echt bij geholpen.’
Heb je daar een voorbeeld van?
‘Ik heb vooral geleerd hoe je zo’n veranderproces moet aanpakken. Je moet werken in kleine stapjes en deze stapjes concreet vormgeven. Daarnaast leer je ook wat goede methodieken zijn om Engels aan te leren. Wat ik ook een interessant onderdeel vond, was de combinatie met de wetenschap: Wat zeggen onderzoeken over het aanleren van Engels?
Ik kreeg echt concrete handvatten om een plan te maken voor een verandertraject. Welke doelen moet je stellen en op welk moment? Je krijgt ook mee hoe je het borgt. Er wordt letterlijk gezegd waar je op moet letten, wat mogelijke struikelblokken zijn, wat er kan gaan gebeuren en waar je rekening mee moet houden. Dat is zo praktisch.’
Gaat dit je hele leven mee?
‘Ja, dat denk ik wel. Je blik op de Engelse taal wordt breder. Ik verhuisde en kwam terecht op de Rehobothschool in Zeist. Ik keek meteen hoe het vak Engels op deze school in elkaar steekt. Waar je ook komt, kijk je nu hoe het vak Engels is vormgegeven. En je signaleert dan meteen: Dit gaat goed, hier zou je een slag kunnen slaan. Ik ben nu bezig met de Master Leren en Innoveren, dat gaat ook over veranderprocessen. Ook daarin neem ik mee wat ik tijdens de cursus cursuscoördinator Engels heb geleerd: Maak kleine stapjes, neem het team mee en borg wat je doet.’
Wie raad jij deze cursus aan?
‘Aan leerkrachten die Engels interessant vinden en wat willen betekenen in de kwaliteit van het vak Engels. Ook leerkrachten die het interessant vinden om een kartrekkersrol te gaan vervullen. Als mensen dat spannend vinden, dan wil ik zeggen dat je bij deze opleiding aan het juiste adres bent. Er wordt met je meegedacht en je wordt gesteund, zodat je in de praktijk ook daadwerkelijk een coördinator kan zijn.’