Enthousiasme. Dat is het eerste woord wat opkomt bij Bea Pak als ze nadenkt over wat de post-hbo-opleiding Taalcoördinator haar en haar school heeft gebracht. ‘Ik deelde na elke bijeenkommst wat ik had geleerd. Ik was er zelf erg enthousiast over, kreeg veel ruimte van mijn directeur om nieuwe dingen te delen en te implementeren. Daardoor werd het hele team enthousiast.’
Bea was kwaliteitscoördinator voor haar school. Toen ze het taal- en leesonderwijs op haar school op wilde pakken, had ze behoefte aan meer kennis en handvatten daarbij. Dat vond ze in de opleiding taalcoördinator. Tijdens de opleiding heeft ze een plan voor haar school gemaakt, waarmee ze – al tijdens de opleiding – met het hele team enthousiast aan de slag zijn gegaan.
Bea: ‘na elke bijeenkomst deelde ik met het team wat ik had geleerd. Ik was er zelf erg enthousiast over, dat heb ik overgebracht op het team. Het bracht ons allemaal bewustzijn: waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Een concreet voorbeeld: we zijn gestart met een traject rond verdiept tekstbegrip voor de hele basisschool. Iedere leerkracht had daarbij zijn eigen aanpak. Nu heb ik daarvoor een plan gemaakt, gebaseerd op onze visie en alle kennis rond taalonderwijs dat ik had opgedaan. We kunnen nu losser van de methode aan de slag. Maar ook voor dingen als de schoolbibliotheek heb ik echt een kwaliteitsslag kunnen maken.’
In eerste instantie heb ik een plan gemaakt voor onze school. Maar inmiddels krijg ik vragen vanuit alle scholen in onze vereniging, en ben ik mijn kennis steeds breder aan het delen. Het is mooi om te zien hoe ik met mijn kennis anderen van dienst kan zijn.’
Bea kan deze opleiding van harte aanraden: ‘ben je kwaliteitscoördinator of ib’er, dan is het zeker een meerwaarde. Met deze opleiding sta je veel meer boven de stof; dan kun je sturen vanuit visie. Iedere school zou een taalcoördinator moeten hebben. Ik denk zelf; ik had het jaren eerder moeten doen.’
Een tip die zij voor komende studenten heeft: ‘zorg ervoor dat je ruimte krijgt om hiermee in het team aan de slag te gaan, bijvoorbeeld tijdens studiedagen. Dan kun je meteen aan de slag met dat wat je leert in de opleiding, en kun je je vragen mee terug nemen naar de volgende studiedag. Wil je je team echt meekrijgen, dan is het belangrijk dat je dit vaak terug kunt laten komen.’
Voor de opleiding en cursusleiders Hennie Spruyt en Liesbeth Uitbeijerse zelf heeft ze niets dan lof: 'Hennie en Liesbeth zijn heel sympathiek. Ze hadden veel kennis en waren erg betrokken. Van Hennie mocht ik altijd boeken lenen. En die ruilde ik dan tijdens de volgende bijeenkomst weer om. Er waren korte lijntjes, ik kon altijd even mailen als ik vragen had.’
Wil je ook zo'n enthousiaste taalcoördinator worden, om het taalonderwijs op jouw school naar een hoger niveau te kunnen brengen? In september start er weer een nieuwe post-hbo-opleiding Taalcoördinator!