Jan Jaap Karsten staat aan het roer van de Groen van Prinstererschool in Kampen. Voor hem is zijn werk vooral succesvol als zijn collega’s goed in hun vel zitten.
“Het is mijn werk om mijn team te faciliteren en te steunen. Om te luisteren als ze ideeën hebben en te bekijken wat er mogelijk is.”
Als voormalig docent in het vo is onderwijs altijd een rode draad geweest in Jan Jaaps carrière.
Hij werkte al een poosje als uitgever van educatieve boeken toen zijn verlangen groeide om terug te gaan naar het onderwijs, om daar zijn leidinggevende capaciteiten in te zetten.
Inmiddels werkt Jan Jaap ruim 3,5 jaar als schoolleider en geeft hij leiding aan een team van 40 onderwijsprofessionals.
Jan Jaap legt uit wat hem aanspreekt in zijn werk. “Ik kan al mijn energie steken in het begeleiden van processen. Zo kan ik echt iets bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Mijn belangrijkste taak vind ik het om de leerkrachten te ondersteunen, hen te faciliteren als ze goede ideeën hebben en te zorgen dat zij goed onderwijs kunnen geven.
Ik ga blij naar huis als ik zie dat het team tevreden is over de kant die we op gaan met de school.”
Voor Jan Jaap is een sterke schoolleider vooral een goede gesprekspartner.
“Er werken hele leuke mensen die worden gedreven door een ideaal. Het is belangrijk dat je dit met ze deelt.
Als zij een fantastisch plan hebben en jij begint over geld of zegt: ‘ga het maar regelen en ik hoor wel wat het kost’, dan voeg je niets toe. Je moet laten merken dat je begrijpt wat hen drijft en dan vragen: wat heb je van me nodig?”
Jan Jaap is nog iedere dag blij met de overstap die hij maakte en gunt dit anderen ook.
Zijn advies voor twijfelaars: “Denk niet te snel dat je het niet kan. Je draagt als schoolleider de school, maar zo voelt het nooit.
Er zijn professionals die zich allemaal even verantwoordelijk voor de leerlingen en het onderwijs voelen als jij. Zij signaleren, denken mee, lossen op.
Ik heb het overzicht en knoop de eindjes aan elkaar, maar het meeste werk wordt door anderen verzet.
Als je je openstelt voor wat er leeft in de school, benieuwd bent naar wat mensen willen en tegelijk ook niet bang bent om knopen door te hakken, dan kom je al heel ver.”
Volgens Jan Jaap geldt dit ook voor mensen die niet uit het onderwijs komen.
“Als je geen onderwijservaring hebt, moet je wel echt investeren in die kennis. Je kunt niet alleen over het geld, gebouw en personeel gaan. Dan ben je geen inhoudelijke gesprekspartner.
Maar ben je bereid om je open te stellen voor de school en veel in de klas te zijn, dan kun je deze functie ook prima als zij-instromer doen.”