Hoogbegaafdheid

Diagnostiek en behandeling

Bij Driestar educatief willen wij leerkrachten en ouders ondersteunen als er vragen zijn rondom (vermoeden van) hoogbegaafdheid. Dit kan door het inzetten van diagnostiek. Ook zijn er verschillende begeleidingsmogelijkheden. Het doel is om te zorgen voor meer inzicht in de behoeften van een leerling om tot ontwikkeling te komen of de ontwikkeling te stimuleren. Het welbevinden van de leerling staat voorop.

Dit vraagt altijd om maatwerk en een bredere kijk op de ontwikkeling van leerlingen, namelijk de cognitieve en sociaal- emotionele ontwikkeling. 

Diagnostiek rondom hoogbegaafdheid onderscheidt zich bij ons van de meer algemene diagnostiek omdat het een specieke kennis vereist van de manier waarop een leerling denkt en werkt (top down, creatief denken, mogelijk onzekerheid als het doel niet duidelijk genoeg is). Dit vraagt een andere aanpak van de benadering van een kind (top down denken).

Een consultatie om meer zicht te krijgen op de onderwijs- en begeleidingsbehoeften van een leerling. Dit zal altijd in samenspraak met ouders en school zijn. 
Bespreking in het ondersteuningsteam op school waarbij meerdere expertises aanwezig zijn.
Psycho-educatie of een basis GGZ-traject aan de leerling. Bij dit traject worden school en ouders betrokken.
Verrijkend aanbod rondom inzet van methodes of vragen rondom hoogbegaafdheidsbeleid op een school. 
 
Intelligentieonderzoek: Door middel van een intelligentieonderzoek wordt inzicht verkregen in het cognitieve functioneren van een kind. Duidelijk wordt waar sterk ontwikkelde kanten liggen en wat zwakker ontwikkelde vaardigheden zijn. Daarnaast is ook de kwalitatieve informatie van belang: hoe komt een leerling tot bepaalde resultaten. Dit geeft inzicht in de onderwijs- en begeleidingsbehoeften van het kind. Ook kan het ingezet worden om in beeld te brengen of de leerling voldoet aan criteria voor   toelating tot een hb- voorziening.

Een breed psychologisch onderzoek: Naast intelligentie wordt ook gekeken naar de zijnskenmerken van begaafdheid en de bredere ontwikkeling van een kind. Afhankelijk van de leeftijd en hulpvraag kan hierbij gedacht worden aan onderzoek naar en/ of gesprek over executief functioneren, prikkelverwerking, sociaal contact, zelfbeeld, emotieregulaten en welbevinden. 

Bovenstaande is altijd maatwerk en kan aangepast worden aan de vraag van ouders en- of school.  Wil je meer weten over de inzet van diagnostiek of begeleiding rondom (vermoeden) van hoogbegaafdheid? En wat Driestar onderwijsadvies voor jou kan betekenen? Neem dan contact op met Lydia Visser via onderstaand contactformulier.