Ernstige rekenproblemen blijken soms te komen door dyscalculie. Een goed rekenaanbod is voor deze leerlingen onmisbaar. Driestar onderwijsadvies helpt hier graag bij.
We bieden diagnostiek, maar ook een aantal modules over het complexe dyscalculieprotocol. Samen zetten we de juiste stappen richting in het dyscalculieprotocol. We voeren onderzoek uit en begeleiden individuele leerlingen.
Het dyscalculieprotocol kent vier fasen. Bij een rekenzwakke leerling die het dyscalculieprotocol volgt, worden gedurende het traject twee onderzoeken afgenomen.
Het eerste onderzoek vindt plaats tussen de gele en oranje fase. Er wordt dan duidelijk hoe de verplichte modellen van het protocol kunnen worden ingezet bij de onderzochte leerling.
Het tweede onderzoek is tussen de oranje en rode fase. We kijken naar hoe de modellen specifieker ingezet kunnen worden en welke executieve functies aandacht moeten krijgen.
Als een leerling uiteindelijk aan het eind van fase rood is beland met uitblijvend resultaat, vindt de afronding plaats met het oog op de dyscalculieverklaring.
Er worden dan vragenlijsten uitgezet naar school en ouders toe. Op basis van alle beschikbare informatie wordt uiteindelijk een dyscalculieverklaring opgesteld en verstrekt.
Wil je meer weten over dyscalculie of over het onderzoek? Neem dan contact op met Jeroen van Rumpt via onderstaand contactformulier.
Bij leerproblemen is het belangrijk om inzicht te krijgen in de achtergrond van de problemen. Een onderzoek geeft hier inzicht in en maakt duidelijk aan welke hulp de leerling behoefte heeft.
Ben je op zoek naar psychologische hulp (basis GGZ) voor jullie kind? Driestar onderwijsadvies helpt met vertrouwde hulp, dicht bij huis.