Heb positieve verwachtingen van een leerling met dyslexie: benadruk waar hij of zij goed in is en stel reële eisen aan het werk en de werkhouding.
Zorg voor succeservaringen en bespreek waaraan het succes te danken is.
Geef positieve feedback, zodat de leerling zo goed mogelijk gemotiveerd blijft.
Geef dyslectische leerlingen geen onvoorbereide leesbeurt.
Controleer met regelmaat de agenda, werkboeken en schriften, om te zien of de aantekeningen leesbaar zijn overgenomen. Geef anders kopieën van een klasgenoot of het eigen dictaat.
Bespreek de aanpak van het huiswerk en slecht gemaakte toetsen.
Stel leerlingen op hun gemak bij repetities en toetsen, geef zo mogelijk meer tijd voor het afronden van het werk.
Bied toetsen duidelijk en goed leesbaar aan.
Overhoor met regelmaat mondeling of bespreek de toets na.
Sta gebruik van het woordenboek toe.
Sta gebruik van een tekstverwerker toe.
Schaf luisterboeken aan. Dan kunnen kinderen meepraten over 'gelezen' boeken en die luisteren tijdens het stil lezen.
Stimuleer overleg met andere leerlingen.
Maak zonodig duidelijk aan klasgenoten dat extra faciliteiten geen voorrecht maar noodzaak zijn.
Tips voor moderne vreemde talen
Reken spellingfouten alleen mee in de beoordeling als daar gegronde redenen voor zijn.
Stel geen onnodige eisen aan de schriftelijke kant van de vreemde talen.
Geef hulpmiddelen.
Geef bij slecht gemaakt werk een herkansing.
Plan geen twee taalproefwerken of –toetsen op een dag
Tips voor overige vakken
Beoordeel de leerling op zijn vakinhoudelijke kennis en niet op de spelling.