Meer weten?
Wil je meer weten over deze cursus? De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten en start in september.
Lees verderMelisa van den Herik (35 jaar) uit Opheusden is leerkracht in het speciaal onderwijs. Onlangs startte ze de cursus Burgerschapscoördinator aan Driestar onderwijsadvies. Aanvankelijk omdat ze ervoor gevraagd was vanuit de directie vanwege haar deelname aan de werkgroep Burgerschap. Nu ze de opleiding bijna heeft afgerond, merkt ze dat ze blij is met de vraag van de directie destijds. ‘De opleiding is inspirerend.’
‘De werkgroep Burgerschap helpt mee in het denken naar hoe we het burgerschapsonderwijs vorm kunnen geven. We brengen in kaart wat we al doen, kijken wat we nog meer kunnen doen en zoeken naar passende instrumenten om onze situaties in kaart te brengen.
Op dit moment werken we vanuit Zien Voor onderwijs. Daarbij denken we ook na hoe we burgerschapsonderwijs in het groepsplan weer kunnen geven zodat we hier elke dag mee kunnen werken. Ook denken we na over hoe we de ouders hierbij betrekken. De cursus Burgerschapscoördinator helpt mij hier enorm bij.
Deze opleiding zet je aan om na te denken over goed burgerschapsonderwijs. Dat is belangrijk omdat je als leerkracht verantwoordelijk bent om de kinderen voor te bereiden op hun plaats in de maatschappij. Dit willen we vanuit een Bijbels perspectief vormgeven, juist ook in deze tijd.
Daarom is het belangrijk dat leerkrachten daarvoor geschoold zijn, zodat zij weten wat ze doen en dat ook kunnen baseren op de theorie die zij hebben geleerd. Zo ben je in staat om na te denken over waar je als school staat en wat daarin belangrijk is. Behalve theorie, wisselen we tijdens de opleiding ook veel ervaringen uit. We praten over wat we een goede burger vinden en we denken na over maatschappelijke vraagstukken.
Samen proberen we de koppeling te maken naar de praktijk in een school. Zo hebben we het met elkaar gehad over de uitslagen van de verkiezingen, maar ook over het asielvraagstuk. Daarbij hebben we vanuit de opleiding gekeken hoe je een discussie in de groep hierover het beste kan leiden, zodat de verschillende meningen gehoord worden, maar dat de kinderen ook gaan zien dat we hier op aarde niet alleen zijn en dat we een taak hebben gekregen.
Tijdens de opleiding komt er steeds ook een stuk reflectie aan de orde: Ben ik een goed voorbeeld voor de leerlingen in mijn klas en wat wil ik hen meegegeven als het gaat om burgerschapsonderwijs?
Wat ik tijdens de cursus vooral heb geleerd is hoe je in de kleine dingen in je klas al een stukje burgerschap ziet. In mijn eigen groep ben ik me meer bewust van de kleine momenten die je kunt aangrijpen om burgerschapsonderwijs vorm te geven. Dat kan zijn in een ontvangstgesprek, naar aanleiding van het nieuws, maar ook in de dingen van alle dag die de kinderen meemaken.
Door goed naar de kinderen te luisteren hoor je al snel waar ze mee zitten en op welke manier ze daarover nadenken. Dat geeft je als leerkracht heel veel kansen. Nu ik deze opleiding volg, maak ik sneller een koppeling naar een stukje burgerschapsonderwijs en ben ik me meer bewust waar ik naar toe mag werken. Daarbij wil ik de kinderen graag meegeven dat we hier op aarde ook zijn voor hemels burgerschap. Daar mogen we ook een keer verantwoording van afleggen.
Ik zou elke school aanraden om één van de collega’s deze opleiding te laten volgen. Het is fijn om handvatten te krijgen voor het vak burgerschap. Het is een thema waar elke school mee te maken krijgt en waarvan het goed is dat iedereen weet op welke manier dat het beste vormgegeven kan worden.’
Wil je meer weten over deze cursus? De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten en start in september.
Lees verder