Tachtig collega’s uit het voortgezet onderwijs woonden 25 september de presentatie bij van de Handreikingen Aardrijkskunde en Duits. Voor deze vakken bestaat geen identiteitsgebonden methode. Een christelijke les geven met een seculier lesboek vraagt echter veel van docenten.
Met handreikingenvo.nl hebben leraren nu bij een reeks vakgebonden thema’s geselecteerde kernnoties, ideeën voor bespreking in de eigen vakgroep, achtergrondinformatie en een serie lesvoorbeelden.
Doordacht vakconcept
Deze zijn gebaseerd op een doordacht vakconcept: Hoe kijk je tegen het vak aan in het VO en op welke wijze is dat gelinkt aan de Bijbel? Zowel het vakconcept aardrijkskunde als dat van de moderne vreemde talen (MVT) is in lijn met actuele wetenschappelijke inzichten.
Gezamenlijk project
Aan de beide handreikingen is twee jaar gewerkt in een gezamenlijk project van het onderzoekscentrum van Driestar educatief en de zes VO-scholen voor reformatorisch voortgezet onderwijs.
Elke school leverde voor beide vakken een docent en vanuit Driestar educatief waren Piet Murre (lector schoolvakken en didactiek vanuit christelijk perspectief) en Henk Vermeulen (regisseur identiteit) betrokken, met Annemarie Nobel als projectleider.
Biologie en economie
Inmiddels is besloten een vergelijkbaar tweejarig traject te starten voor de vakken biologie en economie. We maken gebruik van de leerpunten die het onderzoek heeft opgeleverd.
Doorwerking bij docenten en leerlingen
Een uitdaging voor de scholen is om daadwerkelijk gebruik te maken van de handreiking en deze ook op termijn levend te houden. Een vraagstuk voor het Onderzoekscentrum van Driestar educatief is hoe we kunnen achterhalen wat de doorwerking op termijn is bij docenten en uiteindelijk bij leerlingen.
Ga naar handreikingenvo.nl