Meer weten?
Wil je meer weten over deze opleiding? De post-hbo start in januari 2025. Aanmelden kan nu!
Lees verderAnita van Velzen (35) werkt als docent Engels aan Driestar Wartburg in Gouda. Daarnaast is ze mediawijsheidcoach. Om zich hiervoor bij te laten scholen, volgde ze de post-hbo Mediawijsheid bij Driestar onderwijsadvies.
‘Door deze post-hbo ben ik meer gaan nadenken over mijn functie. Mediagebruik is een vitaal onderdeel van ons leven en van de levens van onze leerlingen. Je moet hier wel wat van weten wil je de leerling goed begrijpen. Er is op elke school wel een sexting incident, een probleem met online pesten of er wordt gesproken over apps als TikTok of BeReal.’
‘Allereerst ben ik nu meer bezig met het onderbouwen van mijn functie. Ik wil meer mijzelf op de kaart zetten zodat leerlingen, docenten en de directie mij en collega mediawijsheidcoaches weten te vinden.
Het is een relatief nieuwe functie waardoor niet alle mensen in de organisatie je weten te vinden. Er wordt nu wel aan gewerkt om een protocol en functieomschrijving te maken. Als je niet wordt betrokken tot mediawijsheid gerelateerde stappen of problemen heeft je functie in principe geen nut. Ik zie mijn rol als mediawijsheidcoach als deskundige op het gebied van mediawijsheid en wil daar dus ook in worden geraadpleegd.’
‘Op onze school werd deze opleiding bij Driestar onderwijsadvies aangeboden. Daarnaast past het ook goed bij onze geloofsovertuiging wat het makkelijker maakt om gesprekken te voeren anders dan wanneer het openbaar zou zijn. Dat vind ik fijn, want dan kun je het meer toespitsen.
Sexting komt meer voor op reformatorische scholen dan op seculieren scholen. We hebben het dan over 7 procent ten opzichte van 2,6 procent bij seculiere jongeren. Uit andere onderzoeken is ook gebleken dat reformatorische jongeren positiever staan tegenover sexting. Dit zou je vanuit onze normen en waarden anders verwachten.
We hebben duidelijk met een groep te maken die keuzes maakt die je anders zou willen zien. Het zou mooi zijn als je zou kunnen zeggen dat 'onze leerlingen' beter zijn in online keuzes maken. Helaas is dit niet zo. Daarom is het zo belangrijk dat er een mediawijsheidcoach is die hier aandacht voor kan vragen.
In de lessen van de post-hbo praten we ook over casussen die we hebben meegemaakt. Elke student legt een casus voor die we bespreken. Zo noemde een klasgenoot dat leerlingen van haar basisschool hadden gezocht op 'grote tieten'. Wat moet je daarmee? Hoe pak je dit aan? Hoe ga je, zeker als christen, om met deze leerlingen? Welke dingen wil je in Bijbels opzicht meegeven? Het lijkt op internet zo nep, maar je ervaart wel echt dingen. Je wordt echt geraakt door wat je ziet. Hoe moet je hiermee omgaan?’
‘Alle toekomstige mediawijsheidcoaches, maar ook docenten die interesse hebben in dit onderwerp. Het is een vitaal onderdeel van ons leven en van de levens van onze leerlingen. Je moet hier wel wat van weten wil je de leerling goed begrijpen.
Er is op elke school wel een sexting incident, een probleem met online pesten of er wordt gesproken over apps als TikTok of BeReal. Als je als docent niet weet in welke wereld onze leerlingen zich begeven en welke mate van geweld, seks enzovoort zij kunnen zien, mis je veel van de impact.
Zelf heb ik lesgegeven aan leerlingen die op Instagram en TikTok keken naar video’s met geweld en dit ook doorstuurden in de klassenapp. Leerlingen die dus niet op zoek gaan naar dit soort dingen worden er wel mee geconfronteerd. Zo zien ze filmpjes waarin mensen zelfmoord plegen. Dit heeft impact op je als mens. Niemand zou dit moeten zien.
Verder is het van belang dat je als docent weet van ChatGPT en andere sites die het voor leerlingen gemakkelijk maken verslagen compleet door AI te laten genereren. Als je dit niet weet of niet wilt weten is dit onprofessioneel en doe je in mijn ogen jezelf en de leerling tekort.’
Wil je meer weten over deze opleiding? De post-hbo start in januari 2025. Aanmelden kan nu!
Lees verder