Voor het leiderschapsoriëntatietraject heb je lef nodig. Je moet je namelijk kwetsbaar op kunnen stellen. Dat ervaarde ook Leon de Visser (26), leerkracht bij de Ds. A. van Stuijvenbergschool. Zijn werkgever voorziet een tekort aan leidinggevenden in het onderwijs en biedt leerkrachten dit traject aan. Het wordt een waardevolle ervaring voor Leon.
“Het was soms best confronterend, omdat je moet onderzoeken waarom je dingen op een bepaalde manier doet. Waarom communiceer ik eigenlijk zoals ik doe, wat zit er bij mij onder de oppervlakte? Maar door je kwetsbaar op te stellen krijg je juist inzichten in jezelf.”
Het leiderschapsoriëntatietraject is er voor mensen binnen en buiten het onderwijs die willen ontdekken of een leidinggevende rol bij hen past. Tijdens het traject krijgen de cursisten inzicht in hun drijfveren en wordt er aan de hand van het gedachtegoed van Stephen Covey geleerd over persoonlijk leiderschap.
Leon leerde veel over zichzelf. Bijvoorbeeld over zijn luistervaardigheid. “Ik kwam erachter dat ik het best lastig vind om empathisch te luisteren. Ik vind nogal snel ergens iets van. Het was voor mij een eyeopener om te leren luisteren, zonder snel een oordeel te vormen.”
Al tijdens zijn pabo-opleiding heeft Leon interesse in leidinggeven. Hij volgt de minor Jong management en dit bevestigt zijn ambitie. Leon doet dan ook graag mee wanneer zijn huidige werkgever het leiderschapsoriëntatietraject aanbiedt aan medewerkers.
Voor de school een mooie kans om een kweekvijver voor leidinggevenden te creëren, en voor Leon de kans om aan de slag te gaan met het onderwerp leiderschap. “Ik ben nog best jong. Mijn leervraag was vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik mensen meekrijg die veel meer ervaring hebben dan ik?
Ik leerde dat leeftijd eigenlijk helemaal niet uitmaakt. Het gaat erom dat je vertrouwen krijgt, een relatie opbouwt. Lukt me dat, dan doet het er niet toe dat ik jonger ben dan anderen. Het traject is heel praktisch, dus ik heb volop kunnen oefenen. Het is heel waardevol om te horen hoe ik overkom, wat mijn communicatie bij een ander oproept.
Daar word je een betere leidinggevende van, omdat je niet gericht bent op je eigen boodschap, maar op hoe een ander die ontvangt.”
Een van de waardevolste momenten tijdens het leiderschapsoriëntatietraject vindt Leon de paardencoaching. “Het is heel bijzonder hoe een paard spiegelt wat je uitstraalt. Ik wil heel graag verbinding, dus ik was blij dat het paard gelijk naar me toekwam.
Maar ik was wel wat afwachtend, omdat ik dacht: wat moet ik met dat paard? Daardoor voelde hij ruimte en ging maar even een rondje lopen. Toen ik de leiding weer nam, volgde hij mij. Zodra ik niets deed, nam het paard de leiding weer. Het leerde me om te reflecteren op wat er gebeurt en wat dat over mij zegt.
Dus als iemand in het team zich afwachtend opstelt, kan dat misschien met mijn benadering te maken hebben? Deze kennis helpt bij het leidinggeven.”
Een ander inzicht dat Leon opdeed gaat over feedback geven. Iets wat voor hem nog meer in een positief daglicht is komen te staan. “Als je meer leert over jezelf, word je veel reflectiever.
Dat vind ik belangrijk voor een leidinggevende. Je kunt dan reflecteren op wat er gebeurt in je team en dan kun je daar ook goede feedback op geven. Dat is soms best lastig. We zijn vaak gewend om dingen met de mantel der liefde te bedekken. Maar je wordt als mens beter van feedback. Dat is ook liefde.”
Natuurlijk kan dit alleen in een veilige omgeving. Juist dát waardeert Leon in het leiderschapsoriëntatietraject. “Leren over wie je bent gaat soms best diep. Dat vroeg in de groep ook echt wel wat.
We moesten ons allemaal kwetsbaar opstellen, maar omdat iedereen dat deed, komt er vanzelf ook openheid en vertrouwelijkheid. Je hoeft echt niet helemaal tot de bodem in jezelf te graven, maar als er moeilijke dingen waren, dan was er veiligheid in de groep.
De coaches van Driestar onderwijsadvies zorgden daar ook voor, door de vragen die ze stelden en de ruimte die ze gaven.”
Voor Leon was het aan de start van zijn traject bij al duidelijk dat hij een leidinggevende rol wilde. Tijdens het traject komt er op de school waar hij werkt een vacature van teamleider. Inmiddels vervult hij sinds een paar maanden deze rol.
Toch raadt hij het traject ook aan als je nog niet zeker weet of je wilt leidinggeven. “Bij twijfel: ga het sowieso doen! Het is heel waardevol. Het brengt je niet alleen kennis over of je wil leidinggeven, maar ook veel persoonlijke vorming: wie ben je als mens?
Juist in christelijk onderwijs vind ik het heel belangrijk dat je vanuit je identiteit voor de klas staat en leidinggeeft. Hoe je in je geloofsleven staat, zegt iets over hoe je leidinggeeft. Wanneer je in Christus staat, geef je anders leiding.
We zeggen namelijk wel dat iedereen uniek geschapen is, maar we handelen soms alsof iedereen hetzelfde is. Ook leidinggevenden. Ik vond het een meerwaarde om meer te leren over een christelijke visie op leiderschap, omdat dit het christelijk onderwijs ten goede komt.”
Ook weten of een leidinggevende rol bij je past? Kijk hier voor meer informatie over het leiderschapsoriëntatietraject en schrijf je in!