5 februari 2024

Terugblik symposium Het Jonge Kind: een dag vol inspiratie

Ongeveer 200 onderbouwleerkrachten, ib’ers, teamleiders en directeuren bezochten op 31 januari het symposium Het jonge kind. Vanwege het feit dat binnen 10 dagen het symposium vol was geboekt, was er ook de mogelijkheid om via een livestream het ochtendprogramma bij te wonen.

Vooraf aan de hoofdlezing was er in een sfeervolle ruimte met kraampjes (boeken, ontwikkelingsmaterialen e.d.) de gelegenheid om elkaar te ontmoeten onder het genot van een kopje koffie/thee met een ‘symposium jonge kind’ gebakje.

Na de opening door Hetty Berkhout kreeg Ewald Vervaet het woord en verzorgde de lezing met als titel ‘ Kleuters: voorwaardenscheppend leesonderwijs, geen lettertraining’.

jonge kind symposium

Hoofdlezing

Ewald onderzoekt de psychologische ontwikkeling bij jonge kinderen, vooral de ontwikkeling van het lezen, schrijven en rekenen in de onderbouw van het basisonderwijs.

Hij was docent aan verschillende instellingen, onder meer aan Academie Gradatim en enkele volksuniversiteiten (Amsterdam en Rotterdam), maar geeft vanaf 2015 voor het eerst en vooral cursussen en lezingen op het gebied van de leesontwikkeling: leesrijpheid, ontdekkend leren lezen, rijpheid voor de diverse spellingsregels.

jonge kind symposium 2024

Tijdens de hoofdlezing nam hij ons mee in de fasen die kinderen psychologisch doorlopen binnen het geletterde proces. Vooral fase 11, 12, 13 en 14 stonden centraal op het gebied van de ontwikkeling van lezen en schrijven. Voorbeelden die hij liet zien verhelderden deze fasen. 

Voor het bepalen van de fase waarin jonge kinderen zitten qua ontwikkeling, maakt hij gebruik van de lees- en schrijfproef.  Bij fase 14 is er sprake van de aanwezigheid van tweezijdige verbanden en vindt het conventioneel schrijven plaats (zonder spiegelingen).

Daarnaast werd ook gesproken over de bedreigingen die ons kleuteronderwijs binnenkomen. De druk op geletterdheid wordt als groot ervaren. Ewald gaf ons mee dat achterstand een statistisch begrip is, maar geen psychologisch uitgangspunt.

Na de lezing was er gelegenheid tot het stellen van vragen. Dit zorgde ervoor dat de inhoud van het betoog van Ewald nog meer ging leven in relatie tot het onderwijs dat gegeven wordt.

jonge kind symposium

Contact en inspiratie

Tijdens de lunch was er tijd voor ontmoeting en de gelegenheid om de kraampjes te bezoeken. Ook was er de mogelijkheid om een kijkje te nemen in de mediatheek en was er volop gelegenheid elkaar te spreken. Na de lunchpauze waren er twee workshoprondes. 

De workshops hadden uiteenlopende thema’s als: speel zangspelen, gesprekken voeren met lastige ouders, de kracht van kindertekeningen, een muziekles over ‘Een ijsbeer in de tropen’, het verrijken van hoeken, zicht krijgen op je groep leerlingen met Leerlijnen jonge kind, kennis opdoen van rekenmaterialen in de mediatheek, de betekenis van een goede hechting, de wijze waarop je grenzen aangeeft in je werk, het begeleiden van leerlingen in hun schrijf- en leesontwikkeling en tot slot de workshop ‘met media in beweging’

jonge kind symposium 2024

Aan het einde van de dag was er een hapje en een drankje en verlieten de deelnemers met een voldaan gevoel Driestar educatief.  Het was een inspiratievolle dag met mooie gesprekken en waardevolle ontmoetingen.

Symposium in 2025

Wil jij op de hoogte blijven van symposium Het Jonge Kind in 2025? Lees hier hoe je dat doet.

Specialist Jonge Kind worden?

Volg dan de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind. De opleiding start in september 2024.

Lees meer