Weten en doen zijn twee verschillende dingen, daarom is coaching on the job een mooi middel om het burgerschapsonderwijs in de praktijk te laten slagen en goed te borgen.
Met de school wordt gekeken naar een passende vorm. Hierbij is het werken met een burgerschapscoördinator of werkgroep een mogelijkheid.
De school is zo een oefenplaats voor leerlingen en leerkrachten. Teamleden worden bezocht tijdens een burgerschapsactiviteit met hun groep en krijgen feedback op de les.
Hierbij kan inzet van beelden van de les helpend zijn. De coaching kan zich richten op de werkgroepleden, door hen te ondersteunen in het afleggen van klassenbezoeken en het voeren van feedbackgesprekken.
Op deze manier wordt tegelijk het gericht observeren, collegiale consultatie en oplossingsgerichte feedback in de praktijk versterkt in de school.
Coaching on the job vormt elke betrokkene en heeft daarmee effect op de cultuur van de school. Het bevordert de professionele omgang met elkaar en het communiceren in brede zin.
Wil je meer weten over coaching on the job en burgerschapsonderwijs? Neem dan contact op met onderwijsadviseur Jacolien Boer via onderstaand contactformulier.
Burgerschapsonderwijs vindt geïntegreerd plaats binnen verschillende vakken, daarom wordt het team intensief betrokken bij de ontwikkeling van burgerschapsvorming op school.
Van scholen wordt verwacht dat ze burgerschapsonderwijs doelgericht aanbieden en daarbij resultaten verzamelen over de ontwikkeling van burgerschap van de leerlingpopulatie. We denken graag met de teamleden of de leidinggevenden na over de visie op toetsing.