Martine Blonk
Onderwijsadviseur- 0182760763 Bel met Martine Blonk
- Stuur een Email Stuur een Email Martine Blonk
- LinkedIn LinkedIn
Op 26 maart 2025 vond het jaarlijkse symposium over hoogbegaafdheid plaats, een dag die bol stond van inzichten, inspirerende lezingen, interactieve sessies en muzikale intermezzo’s.
Deze dag werd georganiseerd door RefSVO, Berséba, KOC en Driestar onderwijsadvies. Professionals uit onderwijs en zorg kwamen samen om na te denken over de vraag: Hoe kunnen we hoogbegaafde leerlingen beter begrijpen en ondersteunen?
Dr. Agnes Burger-Veltmeijer vertelde in haar lezing dat beelden van hoogbegaafdheid, zoals hoogsensitiviteit, vaak vertekend zijn door klinische praktijkervaringen. Groepsvergelijkend onderzoek biedt een evenwichtiger beeld. Met de sterkte-zwakte heuristiek kunnen sterke en zwakke kanten van een kind worden benut om ontwikkeling te stimuleren en belemmeringen te verminderen.
Drs. Nora van Steenbergen richtte zich op het stimuleren van wetenschappelijk denken. Met placemats, kaartensets en een wetenschappelijk artikel daagde ze de deelnemers uit om aan de slag te gaan met onderzoekend en ontwerpend leren. Ze liet zien hoe gerichte vragen en opdrachten autonomie, competentie en relatie in de klas kunnen versterken.
Drs. Willemien Eikelboom-van Wijngaarden gaf in haar lezing aandacht aan ‘Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen’. Ze benadrukte het belang van het zien en erkennen van de veelzijdigheid van hoogbegaafde leerlingen. Met praktijkvoorbeelden liet ze zien hoe een stevige basis in de relatie tussen kind, ouder en school ruimte biedt voor autonomie en versterking van competenties.
Dr. Haiko Jessurun nam ons in de lezingenreeks mee in ‘Highgifted and unseen’. Zijn boodschap was duidelijk: hoogbegaafden hebben geen standaardaanpak nodig, maar nieuwsgierigheid, erkenning en ruimte voor hun unieke denk- en gevoelswereld.
Dr. Sven Mathijssen vervolgde na een heerlijke maaltijd het programma met zijn lezing ‘Het is een hele puzzel’, waarin hij de complexiteit van het signaleren van hoogbegaafdheid belichtte. Hij benadrukte het belang van context, observatie en samenwerking tussen ouders en onderwijsprofessionals. Het was dan ook heel fijn dat ouders en professionals beiden aanwezig waren tijdens het avondprogramma.
Geerten Zwemer zorgde voor een onderbreking in het middagprogramma met de vier V’s: Veiligheid, Vertrouwen, Verbinding en Verantwoordelijkheid.
Het muzikale intermezzo in de avond van Marjolein de Wit en Mark Brandwijk was een hoogtepunt. Met hun muziek namen ze ons mee in de wereld van hoogbegaafde leerlingen. De creativiteit en intensiteit spatte ervan af en we leerden hoe muziek een hele zaal mensen kan betoveren.
Hoogbegaafdheid vraagt om een integrale aanpak die wetenschap, ervaring en samenwerking combineert. Dit was een van de conclusies van deze inspirerende dag, vol leerzame momenten, gezelligheid en ontmoeting. De deelnemers gingen naar huis met nieuwe inzichten, praktische handvatten en inspiratie om de opgedane kennis in de praktijk toe te passen.
In het najaar van 2026 hopen we opnieuw een symposium Hoogbegaafdheid te organiseren. Heb je ideeën voor de invulling van dit symposium? Laat het ons dan weten, we horen het graag!